lördag, mars 12, 2011

Filmmaraton

Äntligen har jag sett Julie & Julia och den är riktigt bra! Dessa två verklighetsbaserade historier som sammanvävs på ett riktigt lyckat sätt gjorde filmen riktigt intressant, Julia Child som är en känd tv-kock i USA som efter krigstiden på 40-talet flyttar med sin make till Paris och hennes matintresse utvecklas till en karriär och leder till utgivandet av kokboken - Mastering the Art of French cooking och den unga tjejen Julie Powell som vill bli författare men inte riktigt lyckas utan istället antar sig själv en utmaning att blogga om mat och vad passar då inte bättre att testa recepten från kokboken - Mastering the Art of French cooking, 524 recept på 365 dagar. Klarar hon utmaningen? Betyg 5/5.
Motherhood var inte så bra som jag hade förväntat mig, det skulle vara en komedi men jag skulle snarare kalla det en drama. En stressad mamma som under en dag ska hinna med att lämna dottern i skolan, blogga, ta hand om sonen och dessutom fixa dotterns 6 års-fest. Som småbarnsförälder kan man känna igen sig i filmen och detta gör att filmen får betyget 3/5.
Grown ups trodde jag skulle vara riktigt rolig med tanke på skådespelarna som är med, men tyvärr. Filmen handlar om ett par grabbar som vinner ett mästerskap i basket i skolan och som genom tränarens bortgång 30 år senare återförenas på hans begravning. Dom hyr en sjöstuga tillsammans med sina familjer över en helg och här somnade jag, ett sömnpiller till film alltså, betyg 1/5.

1 kommentar:

Tess sa...

Håller helt med dig om filmerna, har nämligen sett alla 3. Julie & Julia var en film som jag uppskattade väldigt mycket.